Zaplatil jsem zájezd, ale CK před odjezdem zkrachovala. Co mám dělat?

Publikováno: 31.Březen 2017

Těšíte se na dovolenou, nemůžete se dočkat termínu. Jenže když nakonec nastane den D, do vysněné destinace nemůžete bohužel odjet. Přitom to není vaše vina. Ve hře je ale cestovní kancelář, která se dostala do finančních potíží a vyhlásila bankrot. Co teď? Celý zájezd máte už dávno zaplacený a nyní vám zbudou jenom oči pro pláč?

Vybírejte si seriózní firmy

Když si vybíráte zájezd u cestovní kanceláře, neměli byste se zabývat jenom listováním v katalogu a hledáním toho nejkrásnějšího hotelu. Neméně důležité jsou totiž i praktické otázky spojené se zájezdem. Tedy například zda si cestovní kancelář stojí natolik dobře, abyste vůbec mohli na zájezd odjet. Vybírejte si cestovní kanceláře, které mají dobrou pověst, jsou seriózní, mají delší tradici a těší se finanční stabilitě.

Nebojte se zeptat

Zjistěte si, zda je cestovní kancelář pojištěna proti krachu a u jaké pojišťovny. Informace by vám měla poskytnout bez potíží cestovní kancelář hned při uzavírání smlouvy o zájezdu. Seriózní cestovní kanceláře vás budou informovat samy, u koho jsou pojištěny a klidně vám předloží kopii dokladu o tom, že pojištěny opravdu jsou. Nepřipustí žádné vaše pochybnosti o jejich seriózním přístupu. Pokud ale cestovní kancelář sama neinformuje o svém pojištění a nepředloží kopii dokladu, nebojte se a zeptejte se. Když bude odpověď neochotná a vyhýbavá, působí to podezřele a je třeba být ve střehu.

Nepojištěným kancelářím se vyhněte

U nepojištěné cestovní kanceláře si zájezd v žádném případě nekupujte, i kdyby její nabídka byla sebevíce lákavá. Riskujete tím, že když si sjednáte smlouvu, zájezd zaplatíte a nastanou nějaké problémy, kvůli kterým neodjedete (například krach), přijdete o všechny svoje peníze. Nepomohou vám potom jakékoli stížnosti. Cestovní kancelář neměla pojištění, nikdo za její závazky neručil a tak se nemáte kvůli vzniklé škodě na koho obrátit. Nikdo vám nic nevrátí, všechny ztráty jdou na váš vrub.

Pozor na limit plnění

Jestliže víte, že je cestovní kancelář, se kterou se chystáte vyrazit na cesty, pojištěná, ani tak ještě nejásejte. Velmi důležitý je i limit pojištění. Pokud má sjednaný nízký limit pojištění, pak se může stát, že v případě krachu CK své peníze zpátky bohužel nedostanete. Podle Ústavního soudu musí pojišťovny zaplatit klientům plnou cenu neuskutečněného zájezdu, i když CK neměla dostatečný limit plnění. Někdy se ale pojišťovny snaží z této odpovědnosti vyvléct, pak bývá třeba peníze vymáhat soudně.

Obraťte se na asistenční službu

I v případě, že si vyberete cestovní kancelář, která je seriózní, má tradici a dobrou pověst a je také pojištěná proti krachu, může ale dojít k nečekanému vývoji na trhu. Cestovní kancelář se dostane do potíží a vyhlásí krach. Co v takovém případě dělat, když máte zájezd zaplacený a jenom odpočítáváte dny do odjezdu? Pokud vám informace o postupu nebude ochotna podat sama cestovní kancelář, je podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur nejvhodnějším postupem obrátit se na asistenční službu pojišťovny, u které je cestovní kancelář pojištěna.

Co musíte doložit pojišťovně

Asistenční služba pojišťovny vám pomůže s postupem, jak vznést nárok na pojistné plnění. Většinou je nutné doložit potřebné doklady do tří nebo šesti měsíců. Jedná se o doklady:

  • Kompletně vyplněný originální škodní protokol o pojistné události
  • Kopii cestovní smlouvy, kterou jste uzavřeli s cestovní kanceláří, musí na ní být podpis obou zúčastněných stran, tedy vás i zástupce CK
  • Originální doklad o uhrazení zálohy za zájezd nebo také plné ceny zájezdu. Musí jít buď o originální příjmový doklad, pokud jste platili bankovním převodem, potom výpisem z bankovního účtu potvrzeným zaměstnancem banky.
  • Originál dokladů o případných dodatečných výdajích spojených s pojistnou událostí (náhradní ubytování a podobně)

Diskuze k článku

Spojte se s námi

Zákaznická podpora info@topsrovnani.cz

Novinky na Váš e-mail

Odesláním registrace k newsletteru souhlasím se zpracováním osobních údajů pro účely zasílání newsletteru