Speciál po Vánocích: Jak vrátit nevhodný dárek?

Publikováno: 27.Prosinec 2013

Už se s tím setkal téměř každý – řeč je o „nevhodném dárku“. Nemusíme mít nutně na mysli dárek, který by se nám nelíbil, často jen dostanete svetr o číslo menší. Babičce koupíte knihu, kterou už doma má, přítelkyni nesedí prstýnek… a v neposlední řadě v době, kdy jsou každou sezónu „v kurzu“ jiné hračky, může snadno dojít k tomu, že se ratolesti sejdou dvě stejné panenky, akční figurky, stavebnice… Možná i vy řešíte, že synek dostal stejné auto na ovládání od vás i od babičky – co teď?

Vrácení zboží při nákupu přes internet

Nejlehčí situace nastává v okamžiku, kdy si zboží objednáme přes internet a při rozbalení nevhodného dárku ještě neuplynula čtrnáctidenní zákonná lhůta na vrácení zboží. V této době máte dle § 53 odst. 7 občanského zákoníku právo zboží vrátit bez udání důvodu. Toto platí i v ostatních případech, kdy k nákupu neodejde v kamenném obchodě – tedy i v přpadech, kdy si objednáte zboží z katalogu nebo televizní upoutávky. Občanský zákoník hovoří o „uzavření kupní smlouvy při použití prostředků komunikace na dálku“ a chrání tak spotřebitele, který v moment koupě nemá možnost si kupované zboží přímo prohlédnout a vyzkoušet. Pozor – vztahuje se to i na zboží, které objednáte online a vyzvednete v kamenném obchodě!

Objednáváte dárky s předstihem a čtrnáctidenní lhůta se vás tedy už netýká? Nevadí. Nahlédněte do obchodních podmínek eshopu – je možné, že nabízí i delší lhůtu. Pokud ne, nezoufejte. Kontaktujte prodejce a optejte se. Solidní prodejce vám může vyhovět.

Nákup v běžné prodejně – vrácení zboží může být složitější, ale nezoufejte

Při nákupu vánočního dárku v kamenném obchodě může být vrácení o něco komplikovanější. Nemáte totiž zákonný nárok na vrácení ve 14 dnech bez udání důvodů. Záleží tedy zcela na prodejci, zda vám zboží vymění i přesto, že mu to zákon neukládá jako povinnost. Pokud ale do obchodu přijdete s novým, nepoužitým a nejlépe nerozbaleným zbožím, pro většinu obchodníků nebude problém vám vyhovět.

Pozor! Pokud prodejce v momentě nákupu (či obecně vždy při nákupu) deklaruje určité nadzákonné podmínky, je povinnen dostát svému slovu. Nespoléhejte ale na ujištění prodavače, že vám zboží určitě vymění i za dva měsíce! Vše je nejlepší mít písemně. Může se přitom jednat o veřejné prohlášení (leták, newsletter, inzerce v novinách, atd.), nebo individuální písemnou dohodu (kupní smlouva).

Co to znamená v praxi? Při procházení obchodním domem se vám do ruky dostane leták, který říká, že ve vašem oblíbeném obchodě s konfekcí si můžete v předvánočním čase koupit zboží se slevou a navíc se zárukou možnosti vrácení zboží do 30 dnů. Proč takové nabídky nevyužít, že? Leták uschovejte a při případném vrácení využijte!

Diskuze k článku

Spojte se s námi

Zákaznická podpora info@topsrovnani.cz

Novinky na Váš e-mail

Odesláním registrace k newsletteru souhlasím se zpracováním osobních údajů pro účely zasílání newsletteru