Letní a zimní gumy: Opravdu musíme přezouvat?

Publikováno: 20.Říjen 2017

Na jaře a na podzim nastává automobilistům docela nepříjemná a neodbytná povinnost: přezout gumy. Přesto se mnozí řidiči ptají: Opravdu je to nutné? Není to zbytečné? Nemohu i v létě jezdit na zimních pneumatikách a naopak v zimě na letních? Vězte, že přezouvání gum má skutečně svůj smysl.

Pojišťovna vám nic nedá

V současnosti u nás platí, že v období od 1. listopadu do 31. března musí mít řidič minimálně na úsecích označených dopravní značkou zimní výbava zimní pneumatiky. Přitom pro řidiče vozidel o hmotnosti do 3,5 tuny musí mít zimní pneumatiky s minimální hloubkou dezénu 4 mm na všech kolech. U vozidel nad 3,5 tuny potom zimní pneumatiky s minimální hloubkou dezénu 6 mm, a to na všech hnaných kolech. Pokud se nebudete těmito nařízeními řídit, riskujete vysoké pokuty, pokud zastaví policie. I pojišťovny berou ohled na tyto záležitosti. Jestliže bouráte v zimě a zjistí, že jste měli letní gumy, mohou vám pojistné plnění výrazně seškrtat. A nepomůže vám nic.

 

pneu_720x90

 

 

Delší brzdná dráha

Hlavním důvodem, proč mít v zimě zimní pneumatiky a v létě letní, je, že brzdná dráha zimních pneumatik je na sněhu či ledu výrazně kratší, než pneumatik letních. Na součiniteli tření závisí chování pneumatiky na vozovce. Největší součinitel tření má suchá vozovka, menší mokrá a nejmenší zasněžená a pak nakonec ledová. Zkrátka klouže. Pokud použijete v zimně letní pneumatiky, potom tyto pneumatiky tuhnou s tím, jak teplota klesá pod bod mrazu. Nejsou zkrátka stavěné na zimní provoz. Důsledkem je, že špatně přilnou k vozovce a kloužou. Riziko nehod výrazně stoupá. Zimní pneumatiky mají díky obsahu oxidu křemičitého v běhounech mnohem lepší přilnavost k vozovce, než pneumatiky letní.

 

Kdy přezout?

Další důležitou vlastností zimních pneumatik je odlišné drážkování od letních. Zimné dezén zajišťuje vytlačování sněhu a rozteklé břečky ven. Dokážou také efektivněji odvést vodu. Jako hranice pro použití letních pneumatik se určuje 7 °C. Jakmile rtuť teploměru poklesne pod tuto hodnotu, měli byste ihned auto přezout. Letní pneumatika pod touto hodnotou tuhne vlivem nízkých teplot a její přilnavost k vozovce je mnohem nižší. Důsledkem může být výrazné protažení brzdné dráhy na sněhu, a to třeba i o 7-8 metrů, což je skutečně hodně. Na ledu je tento rozdíl ještě větší, může činit i 10-11 metrů, a to při pouhé 50 kilometrové rychlosti.

 

Podívejte se i na hloubku dezénu

Ovšem i když poctivě přezouváte, i tak může nastat problém. Důležité je všímat si také hloubky dezénu pneumatik. Jestliže hloubka dezénu u zimní pneumatiky klesne pod 4 mm, prudce klesá stabilita vozu, brzdná dráha se také prodlužuje. U letních pneumatik stačí 1,6 mm. Spousta řidičů si také říká, že na jaře dojezdí zimní pneumatiky. I to je chyba. Zimní pneumatiky hůř brzdí a k ohřátému asfaltu se lepí, což zvyšuje spotřebu. Takže na otázku zda přezouvat lze jednoznačně odpovědět ano, přezouvat. A bedlivě sledovat i hloubku dezénu. Proto ojeté pneumatiky s minimálním dezénem jsou přibližně stejně nebezpečné, jako letní pneumatiky v zimě nebo zimní v létě.

Diskuze k článku

Spojte se s námi

Zákaznická podpora info@topsrovnani.cz

Novinky na Váš e-mail

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace