Kdy rozhoduje značka? Módu vystřídaly finanční produkty, auta i mobily

Publikováno: 5.Srpen 2013

Značky a slavná jména společností si spojujeme s různými asociacemi – s luxusem, kvalitou, tradicí i sociálním postavením těch, které je vyhledávají. Kdy jsou pro nás značky důležité? Právě na to se podíval průzkum STEM/MARK realizovaný pro společnost Home Credit.

V 90. letech byl vytvořen obraz úspěšného člověka libujícího si v luxusním značkovém oblečení nosícím drahé hodiny a boty. Dnes se situace trochu mění, trendy v tomto ohledu zvolnily a my dáváme přednost značkám v jiných oblastech.

Auta, mobily či finanční instituce – ty vybíráme podle jména a značek

Podle již výše zmiňovaného průzkumu lidé zohledňují značky při výběru automobilů, mobilních telefonů a finančních institucí, nebo mobilního operátora. Je tedy jasné, že více dbáme na praktičnost a dlouhodobý užitek. U všech těchto položek je konkrétní značka preferována především díky spolehlivosti, dobré pověsti a kvalitě. Lidé si chtějí být jisti, že za své peníze dostanou kvalitní zboží. Je tedy stále aktuální říkat: „Jsem chudý na to, abych si kupoval levné věci.“ Češi poznali, že v určitých oblastech je vhodné si připlatit. Značky oblečení už tak neletí.

Finanční instituce si jen podle jména vybírá až 79 % Čechů

Výběr finanční instituce na základě vnímání její značky lze zdůvodnit předchozími špatnými zkušenostmi z prvních let volné ekonomiky u nás, kdy řada podniků zkrachovala, nebo lidé přišli o své úspory díky podvodným kampeličkám,“ říká Michal Kozub, analytik společnosti Home Credit. Jen podle jména se u finančních institucí orientuje až 79 % Čechů – to je poměrně vysoké číslo. Podobný trend ale vidíme i u automobilů a mobilních telefonů. Zde je značka rozhodující pro 71 % lidí. O poznání nižší, ale ne nízká, čísla zaznamenáváme u sportovní obuvi (48 %) nebo kosmetiky (41 %).

Značky nás příliš nezajímají u potravin

Bohužel značky a jméno výrobce nás příliš nezajímá u potravin. Ačkoliv by se to mohlo zdát jako omyl, zvlášť po nedávných událostech s nekvalitním alkoholem, jsme v této oblasti zřejmě nepoučitelní. „Ačkoli Češi v různých průzkumech tvrdí, že rozhodně nehodlají šetřit na potravinách, dlouhodobé trendy v maloobchodě ukazují, že je tomu naopak,“ dodává Kozub. Stále roste poptávka po nejlevnějších potravinách. Například značka alkoholu zajímá jen 60 % dotazovaných, u piva a vína je to již jen 50 %.

Diskuze k článku

Spojte se s námi

Zákaznická podpora info@topsrovnani.cz

Novinky na Váš e-mail

Odesláním registrace k newsletteru souhlasím se zpracováním osobních údajů pro účely zasílání newsletteru