Jsou služby finančních poradců opravdu užitečné?

Publikováno: 3.Srpen 2012

Ilustrační foto

Zájem o práci finančního poradce v posledních letech značně stoupl, což mohou mnozí potvrdit díky bezprostřední zkušenosti ze svého okolí. Finančními poradci se přitom často stávají lidé s nedostatečným dosaženým vzděláním a zkušenostmi pro práci v oboru, které motivuje pouze dočasná nezaměstnanost, či vidina velkých výdělků. Mohou nám být jejich služby tedy vůbec některak užitečné?

V čem spočívá práce finančního poradce?

Finanční poradce nenabízí, na rozdíl od poradce bankovního, produkty jedné určité bankovní instituce, nýbrž všechny produkty společností, se kterými má jeho zaměstnavatel uzavřenou smlouvu. Úkolem poradce je tedy sepsat údaje o klientovi, jeho finančních možnostech a vzbudit v něm potřebnou důvěru. Sepsané údaje posílá do vyšších instancí, kde proběhne tzv. finanční analýza, na jejímž základě je klientovy navržen odpovídající produkt. Na řadu pak přichází opět finanční poradce, který klienta s vybraným produktem seznámí a samozřejmě se snaží o úspěšné uzavření smlouvy.

Někteří finanční poradci připomínají spíše pěšáky ve velké hře, jejichž úkolem je pouze sbírat údaje a podpisy. Svým nadřízeným, alespoň zpočátku, bezmezně věří, stejně tak jako produktům, které nabízejí klientům. Především mladí lidé často podléhají manipulaci, která je součástí různých motivačních a školících kurzů, na kterých zkušenější poradci nadšeně vyprávějí o svých předchozích zkušenostech a štědrých výdělcích, které je provázejí. Zároveň se snaží nově příchozí přesvědčit o bezmezné prospěšnosti své práce, která pomáhá „prostým lidem“ spravovat a šetřit jejich finance.

Kdy na službách finančního poradce vyděláte a kdy naopak?

Finanční poradenství přesto není pouhou fraškou. V případě kvalitních služeb může klient výrazně vydělat, třeba v podobě snížení úroků při refinancování půjčky, kvalitnější a komplexnější ochrany u nového pojištění, velkých výnosů z „těch správných“ investičních fondů, atd. Díky tomu, že finanční poradce nabízí produkty více bankovních institucí, může klientovy nabídnout mnohem širší škálu produktů a společně s ním tak vyhledat ten nejvýhodnější, který by mu třeba při kontaktu s jednou jedinou bankou unikl.

Protože poradce vydělává na provizích z uzavření smlouvy, je pro něj důležitá nejen dobrá pověst, která mu zaručí přísun nových zákazníků, ale i uzavření „té správné smlouvy“, u které je provize co nejvyšší. Velké výnosy si bohužel poradenské společnosti často zajišťují tak, že svou nabídku omezují pouze na produkty, u kterých je zajištěná dostatečná provize za zprostředkování. Takový postup je vůči klientům samozřejmě „nefér“ a protiřečí si s předpokládanou nezávislostí poradců.

Ilustrační foto

Rozpoznat špatného finančního poradce od dobrého může být pro důvěřivého klienta až nemožné. Sebevědomé vystupování, kterému jsou poradci učeni, může zakrýt i fatální neznalost faktů. K odhalení pravých poradcových kvalit je proto zapotřebí se ptát a nespokojit se jakoukoli univerzální odpovědí. Do projevu kvalitního poradce nepatří ani naučené motivační věty. Člověk na svém místě mluví stručně, věcně a řídí se požadavky klienta.

Před schůzkou se informujte

Rozhodnete-li se využít služeb finančního poradenství, je určitě na místě se na danou společnost, nebo konkrétního poradce, informovat u známých nebo na internetu. Velkou pomocí při rozhodování, zda využít služeb společnosti, mohou být jak publikované zkušenosti klientů, tak výsledky průzkumů, které si v poslední době berou kvalitu jednotlivých společností na mušku. Jako při každém jednání, jsou i v tomto případě nejdůležitějšími prostředky lidská inteligence a obezřetnost.

Diskuze k článku

Spojte se s námi

Zákaznická podpora info@topsrovnani.cz

Novinky na Váš e-mail

Odesláním registrace k newsletteru souhlasím se zpracováním osobních údajů pro účely zasílání newsletteru