Jaký motor bude pro vás lepší: benzínový nebo naftový?

Publikováno: 3.Září 2016

Když se chystáte pořídit si nový vůz, určitě přemýšlíte o tom, jestli vybrat model s benzínovým, nebo s naftovým motorem. Záleží na vás, co je pro vás v provozu automobilu důležité, proto na tuto otázku neexistuje žádná univerzální odpověď. Stojí ale za to udělat si porovnání, které by vám mělo pomoci vyjasnit, co bude důležitější právě pro vás.

Poměr hraje ve prospěch benzínu

U nás je většina benzínových zážehových motorů, vozů se vznětovými naftovými motory je méně. Naprosto minimální zastoupení potom mají auta, která jezdí na LPG. Poměr sice není nijak radikální, ve prospěch benzínu je to cca 51 %, naftu tvoří asi 46 % a zbytek připadá na alternativní paliva. Jaký motor zvolit? Jednoznačně se rozhodujte podle toho, k čemu vám bude vůz sloužit. Nenechte se zviklat hezkými řečmi, provozní náklady a spotřeba pro různé délky jízd jsou důležitější.

 

Na služební cesty si vyberte naftu

Je pravda, že vozy vybavené naftovými motory bývají dražší. Na druhou stranu ale výhodou jsou nižší náklady na pohonné hmoty. Pokud tedy plánujete podnikat s vozem služební cesty nebo jezdit na delší vzdálenosti. V takovém případě se naftový motor určitě vyplatí. To je přesně důvod, proč firmy většinou volí pro svůj autopark modely vozů s dieselovými motory. U krátkých jízd s naftovým motorem se mnohem častěji opotřebuje filtr pevných částic a jeho výměna je skutečně nákladnou záležitostí (může stát i 30 000 Kč) – i to je důvod, který potvrzuje vhodnost naftového motoru pro dlouhé jízdy. Bez filtru se jezdit nesmí, a je sice pravda, že naftový motor má sice výhodu v oblasti spalin, že jeho podíl na tvorbě CO2 odpovídá spotřebě a emise jsou tedy nižší, ale mínusem se naopak stává tvorba sazí a velkého množství oxidu dusíku.

Pozor na ojetiny

Když proto plánujete s vozem jezdit jenom na krátké vzdálenosti, třeba dojíždět do práce nebo o víkendu na nedalekou chalupu, vyberte si raději benzínový motor. Ovšem u naftového motoru si uvědomte ještě jednu věc. Pohonné hmoty jsou sice levnější, ale údržba a součástky naopak převyšují benzínovou variantu. Servis je prostě u těchto modelů naprosto jednoznačně dražší.  Mějte se tedy na pozoru hlavně v případě, že si kupujete ojetý vůz s naftovým motorem. Dochází k vysokému opotřebení motoru vlivem vysokých tlaků v čerpadlech. Velice pečlivě si prověřte jeho technický stav, abyste do něj krátce po koupi nemuseli investovat vysoké částky, které se mohou vyšplhat i na desetitisíce (čerpadlo může stát klidně i 50 000 Kč, vstřikovače asi 8000 Kč). Počítejte i s tím, že naftový motor je prostě hlučnější než jeho benzínový brácha. Představuje pro vás také o něco vyšší riziko poruch.   

Na krátké dojíždění benzínový motor

Pokud si pořídíte stejný model vozu, ovšem s benzínovým motorem, bude vaše vstupní investice mnohem nižší. Vaší obrovskou výhodou je, že ani údržba a servis takového vozu není příliš nákladná. Výměna některých dílů motoru by vás v tomto případě rozhodně neměla finančně zruinovat. Celkem nic se nestane ani v případě, že se s autem nebude v zimě jezdit a bude někde zaparkované. Ovšem musíte brát v úvahu vyšší spotřebu než u naftových modelů. To společně s cenou benzínu, která je mírně vyšší než nafta, není příliš výhodné. Zkrátka provozní náklady na pohonné hmoty jsou vyšší. Obecně platí, že benzínová varianta se více hodí do města, na krátké vzdálenosti, pokud nenajedete za rok více než cca 25 000 kilometrů. Nad tento počet kilometrů je účelné uvažovat z ekonomických důvodů o naftě. Plusem je, že motor není tak ostře citlivý na kvalitu paliva. Mínusem třeba slabší tah, pokud motor jede na nízké otáčky.

Tip: Přečtěte si také o alternativách benzínových a naftových motorů

Diskuze k článku

Spojte se s námi

Zákaznická podpora info@topsrovnani.cz

Novinky na Váš e-mail

Odesláním registrace k newsletteru souhlasím se zpracováním osobních údajů pro účely zasílání newsletteru