Jak se vypořádat s nepříjemnostmi v případě krádeže karty?

Publikováno: 4.Duben 2013

foto:bankomat

Ilustrační foto

Přestože ji můžeme získat a ani nemusíme být plnoletí, k rizikům, které její vlastnictví obnáší, se musíme stavět zodpovědně. Krádež nebo ztráta bankovní karty s sebou nesou mnoho nepříjemností, se kterými se musíme náležitě vypořádat. Mnoho jejích držitelů přitom ani neví, jak se v takové situaci zachovat nebo, že existuje možnost, jak se efektivně chránit.

Banky samy své uživatele upozorňují, aby se vyvarovali zásadních chyb, které se i po několika letech pokusů o jakousi osvětu neustále opakují. Jsou jimi jednak nevhodné uložení karty nebo mnohem horší nošení pinu přímo u karty. Ve snaze odlehčit své paměti si klienti často neuvědomují, že v případě krádeže má zloděj nejen bránu k penězům otevřenou, ale ani to, že oni sami v případě, že pachatel použil pin kód, nemohou čekat jakoukoli náhradu škod.

Nejdůležitější je rychlá reakce

Každá banka by měla mít svou vlastní nonstop telefonní linku pro blokaci platebních karet. Ztrátu by měl uživatel nahlásit nejlépe v momentě, kdy zjistí, že mu karta chybí. Avšak, čas, za který banka kartu zablokuje, se banku od banky liší a s ním i cena blokace. Zatímco některé banky provádějí tento úkon zcela bezplatně, někde si uživatel připlatí v řádu stokorun. V neposlední řadě záleží i na druhu karty. U embosovaných karet se ceny blokace pohybují až kolem tisícikorun.

Okamžitě po nahlášení krádeže a zdarma blokují debetní kartu například Citybank, Živnostenská banka nebo Raiffensenbank. Ostatní banky kartu blokují do hodiny, dvou, či do konce dne. Okamžitá blokace se ale automaticky nerovná okamžitému převzetí zodpovědnosti za případné pokusy o výběry z účtu, i když spolu tyto termíny u valné části bank splývají.

V momentu přebrání zodpovědnosti banka ručí za všechny transakce, u nichž nebyl použit PIN kód. Pokud se klientovi po uplynutí této doby z účtu vytratí jakákoli částka, má právo ji na bance vymáhat zpět pomocí reklamace. Postup, jakým získat odcizené peníze zpět, je u mnoha bank často rozdílný a závisí i na tom, má-li klient zjednané pojištění karty. Celou záležitost je proto často nutné nahlásit policii, některé případy vyžadují i podání trestního oznámení na neznámého pachatele.

Pojištění karty

Je celkem s podivem, jak malé procento klientů se rozhodne, vzhledem k velkému procentu ztracených a odcizených karet, pro prevenci takových situací v podobě pojištění bankovní karty. To nabízí téměř všechny banky kromě GE Money Bank a Reiffeisenbank, kde si klient může pojistit jen embosovanou kartu. Cena pojištění se pohybuje zhruba od 200 do 500 korun ročně, v závislosti na pojistném plnění.

O tom, zda se vyplatí kartu pojistit, si musí rozhodnout každý klient sám. Některá z pojištění bankovní karty dokonce nabízejí i určité nadstandardy, které v takové nepříjemné situaci zřejmě ocení každý.

Diskuze k článku

Spojte se s námi

Zákaznická podpora info@topsrovnani.cz

Novinky na Váš e-mail

Odesláním registrace k newsletteru souhlasím se zpracováním osobních údajů pro účely zasílání newsletteru