Jak odstoupit od smlouvy, když ji dodavatel ztratil

Publikováno: 21.Listopad 2013

Podomní obchodník byl velice přesvědčivý. V podstatě přišel s tím, že nám jde nabídnout slevu 15 %, o které se hodně psalo v médiích. Celou dobu říkal, že nejde o změnu dodavatele,“ svěřila se padesátiletá Miroslava.

Ta se nakonec nechala s manželem přesvědčit a podomnímu prodejci smlouvu podepsali. Až po jeho odchodu zjistili, že nejde o slevu, ale o změnu dodavatele. „To nás samozřejmě rozčílilo, takže jsme zjišťovali možnosti, jak z toho ven. Využili jsme možnost odstoupit od smlouvy do třiceti dnů. Jenže ne vše probíhalo podle našich představ,“ dodala žena.

Dodavatel jim zaslal dopis s tím, že podomní prodejce jim smlouvu nedoručil, tudíž nemohou odstoupení akceptovat a smlouvu zrušit. Manžele z jižních Čech to pochopitelně vyděsilo – hraje dodavatel pouze o čas?

Podobnou situaci zažila i paní Lenka z Ústí nad Labem. „Dodnes vlastně nemám od dodavatele vyjádření, zda již smlouvu od podomního prodejce dostal. Odstoupení jsem posílala v zákonem dané lhůtě. U svého dodavatele jsem si ověřila, že k žádné změně dodavatele nedošlo,“ řekla mladá žena.

Odstoupit můžete i od nedoručené smlouvy

„Podle mého názoru je smlouva o sdružených službách platná po jejím podpisu oběma smluvními stranami. Samotná skutečnost, že podomní prodejce, popř. agentura s podomními prodejci, dosud podepsanou smlouvu ,neodevzdal‘ dodavateli na tom nic nemění. To je smluvní a technický vztah mezi prodejcem a dodavatelem, který zákazníka vůbec nemusí zajímat,“ uvedl Jiří Procházka z Energetického regulačního úřadu (ERÚ).

Jinak řečeno, s argumentem, že smlouva zatím není k dispozici a nelze ji stornovat, dodavatelé příliš nepochodí. „Zákazník od platné smlouvy odstoupit může a důsledky odstoupení nastávají ze zákona. Je na dodavateli, aby si nastavil systém a opatření, které mu bude sledovat, že konkrétní smlouva s konkrétním zákazníkem a na konkrétní odběrné místo je ukončena odstoupením zákazníka. A až se taková smlouva dodatečně v poště od prodejce objeví, potom i fyzicky takovou smlouvu ve svém systému dodavatel stornuje,“ dodal Procházka.

Je třeba ještě dodat, že každá smlouva by měla mít své číslo. Číslování smluv je přitom nastaveno tak, aby se nemohla ztratit a i smlouvy pokažené nebo neplatné by měly být evidovány. „V praxi je občas také postup, že podomní prodejce smlouvu zastaví a neaktivuje v případě, že se dodatečně se zákazníkem domluví, ale i v takovém případě „pro sichr“ doporučuji od smlouvy odstoupit podle § 57 občanského zákoníku,“ doplnil Procházka.

Jak správně odstoupit od smlouvy?

  • Při podomním prodeji platí, že spotřebitel může od smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání (např. domácnost) odstoupit do 30 dnů od podpisu na základě občanského zákoníku.
  • Odstoupení od smlouvy posílejte vždy písemně, nejlépe doporučeně nebo s dodejkou, která umožňuje odesílateli sledovat, zda adresát dopis převzal.
  • Dodavatelé se vám nemusí písemně vyjádřit, že odstoupení obdrželi a akceptovali. Ze zákona (pokud je doručeno včas) ho však musí vzít na vědomí a smlouvu stornovat.
  • O tom, že jste podávali odstoupení od smlouvy sepsané při podomním prodeji, můžete informovat i svého stávajícího dodavatele.
  • Pokud by se vám nepodařilo zaslat odstoupení od smlouvy včas, existuje ještě možnost daná v energetickém zákonu, kdy je možné od smlouvy odstoupit 5 dnů před zahájením dodávky. V tomto případě je ale nejlepší obrátit se na vašeho stávajícího dodavatele, který by měl vše vyřídit za vás.

Autorkou článku je Jana Poncarová z portálu EnergetickaPoradna.cz.

Diskuze k článku

Spojte se s námi

Zákaznická podpora info@topsrovnani.cz

Novinky na Váš e-mail

Odesláním registrace k newsletteru souhlasím se zpracováním osobních údajů pro účely zasílání newsletteru