Jak odhalit triky cestovních kanceláří?

Publikováno: 20.Leden 2016

Cestovní kanceláře se snaží své klienty nalákat různými způsoby k tomu, aby si koupili zájezd právě u nich. Mnohdy jsou to fígle, které nemají se seriózním podnikáním mnoho společného. Nabízí vám něco, co nakonec vůbec neodpovídá skutečnosti a levný zájezd se vám pak může velice prodražit. Najednou zjistíte, že v ceně není celá řada služeb, které musíte platit zvlášť. Jak těmto situacím předejít? Pečlivě si vybírejte. Přiblížíme vám některé triky, které cestovní kanceláře užívají, abyste se jim mohli vyhnout a rychle zjistili, zda máte tu čest se seriózní firmou, nebo někým kdo jenom slibuje, ale nekoná.

 

Východ slunce na Railay Beach, Thajsko

Když jsou informace o programu nedostatečné

První věcí, která by vás měla varovat je neúplný, heslovitý a příliš vágní program. Pokud se s takovým setkáte, ptejte se podrobně, co obsahuje, jak dlouho bude výlet trvat, jaká místa přesně navštívíte, kolik času v nich strávíte, zda jsou do ceny zahrnuty i vstupy, co uvidíte, zda výklad podá delegát či místní průvodce, v jakém jazyce výklad bude atd. To všechno jsou informace, které máte právo znát ještě před odjezdem. Pokud vám je cestovka nechce, či není schopná dát, hledejte raději jinde. Mohlo by vás čekat překvapení v podobě nedostatečně připraveného programu, kdy za velké peníze nedostanete odpovídající nabídku.

Požadujte podrobnosti o dopravě

Pokud se jedná o letecký zájezd, musí vám umět odpovědět na otázku s kým, kdy a jak poletíte. Jde-li o nízkonákladovou společnost, tím spíše chtějte vědět, komu svěřujete ve vzduchu svůj život. Samozřejmostí musí být i kompletní informace o tom, zda letenka zahrnuje letištní poplatky atd. Velice snadno vás mohou nalákat na levnou letenku, ale při bližším prozkoumání zjistíte, že neobsahuje různé poplatky. Cena za let potom díky nim výrazně vzroste. Takové praktiky jsou neseriózní. Ostatně i v případě autobusové dopravy je důležité znát dopravce, se kterým pojedete – zda má CK svoji dopravu nebo využívá smluvní dopravce, o jaký typ autobusů jde, jaký režim při jízdě funguje (střídání řidičů, přestávky), jde přece o vaši bezpečnost po celou dobu přepravy.

Trvejte na přesné definici ubytování

Stejně tak se zajímejte už v době uzavření smlouvy s CK o podrobnosti ohledně ubytování. Jaký hotel, jaké kategorie, jeho adresa. Musí to být v cestovní smlouvě. Pokud tam bude jen vágní formulace třeba o kategorii hotelu a nebude tam jméno a umístění, může vás cestovka klidně přešoupnout do jiného méně výhodného hotelu a vše bude podle nich v pořádku – neměli jste to ve smlouvě přesně specifikované. Takové praktiky se často dějí. Z hotelu umístěného hned vedle pláže pak bez mrknutí oka může stát hotel vzdálený od moře třeba kilometr. A to je potom velký rozdíl. Vyžadujte i přesnou definici typu a kategorie pokoje – i tomhle směru vás mohou podfouknout. Trvejte na tom, že ve smlouvě či cestovním voucheru všechny tyto informace budou. Jakmile nebude smlouva dodržena, máte doklad o jejím porušení.

Pozor na různé skryté poplatky

Zjistěte si, co všechno cena zájezdu obsahuje. Mohlo by se pak stát, že zájezd je sice na první pohled levný, ale nezahrnuje různé další skryté poplatky. Především si ověřte, zda je součástí zájezdu pojištění. Jestli jsou v ceně vstupy do různých památek, jízdenky na místní dopravu, stravování. Uvedené výdaje mohou cenu zájezdu významně prodražit. Zjistíte potom, že se vám nakonec vyplatí zvolit sice o něco dražší zájezd, ale s již zahrnutými poplatky. I s nimi totiž zaplatíte méně, než kdybyste si museli hradit všechno sami.

Ptejte se i na skupinu

Užitečné je vědět i to, s jakou skupinou cestujete. Kolik má lidí, zda je převaha rodin s dětmi, seniorů, mladých lidí. Podle toho se dá odhadnout rytmus zájezdu, čemu bude věnována největší pozornost atd. Vy pak víte, na co se máte připravit, zda vás třeba během cesty budou rušit děti apod. Velké skupiny na zájezdech bývají organizačně náročnější než malé. Rámcové informace by vám měla kancelář poskytnout, pokud to neví a přitom zájezd organizuje, působí to přinejmenším divně.

Snaha vzbudit dojem

Mnohé cestovky se snaží v zákaznících budit dojem, že jsou velmi zkušené a úspěšné. Uvádějí, kam všude jezdí, kolik zájezdů měly vyprodaných. Mějte se na pozoru. Řada cestovek totiž jenom prodává zájezdy jiných smluvních partnerů, ale ve skutečnosti je neorganizuje. Takže výroky o množství destinací ani prodaných zájezdů vůbec o ničem nevypovídají. Mnohem více vám řekne ochota a servis, který vám jako zákazníkům poskytnou, s jakým zájmem a trpělivostí odpovídají na vaše dotazy atd. Manipulace některých cestovek často skrývá snahu maximálně vydělat a zvýšit si atraktivitu a vytvořit dojem, že za málo peněz dostanete skvělé služby. Bohužel to ale neplatí vždy.  

Diskuze k článku

Spojte se s námi

Zákaznická podpora info@topsrovnani.cz

Novinky na Váš e-mail

Odesláním registrace k newsletteru souhlasím se zpracováním osobních údajů pro účely zasílání newsletteru