Energetický ombudsman: Posoudí vaše potíže s dodavatelem elektřiny nebo plynu

Publikováno: 27.Leden 2014

Energetický trh se za posledních pět let výrazně proměnil. Když legislativa umožnila liberalizaci energetického trhu a s energiemi začali obchodovat noví dodavatelé, spotřebitelům se otevřela možnost vybrat si, od koho budou elektřinu nebo plyn kupovat. Konkurence je zdravá v každé oblasti, energetický trh nevyjímaje. Vedle seriózních obchodníků se ovšem objevily i společnosti, které daly změně dodavatele hořkou příchuť.

Podomní prodej nezasahuje přitom pouze seniory, jak by se na první pohled mohlo zdát, ale v poradenské praxi se stále častěji setkáváme s tím, že se od vlezlého prodejce nechali umluvit i lidé v produktivním věku. Není se co divit – podomní prodejci používají řadu lživých argumentů i prodejní praktiky, které jsou na hraně férového jednání a zákonů. To je však pouze jedna oblast. Pokud odběratel včas neodstoupí od smlouvy sjednané při podomním prodeji, může se snadno upsat na několik let společnosti, která na trhu nepůsobí dlouho, se zákazníkem nekomunikuje a neřeší jeho požadavky. Co si v takovém případě počít?

Ochrana spotřebitele na Energetickém regulačním úřadě

V současné době je možné obrátit se na spotřebitelské oddělení na Energetickém regulačním úřadě (ERÚ), kde působí kvalifikovaní odborníci, kteří mohou doporučit vhodný postup. Bezplatné poradenství poskytují i nevládní organizace, které se zaměřují na ochranu spotřebitele.

Zároveň se proměňuje i legislativa, která v současné době poskytuje spotřebiteli větší ochranu právě v souvislosti s odběrem elektřiny a plynu. Například pokud dodavatel zvýší ceny energií nebo změní obchodní podmínky, může odběratel využít svého práva, jež mu dala novela energetického zákona, a odejít ve zkrácené lhůtě během několika dnů bez ohledu na to, zda se jedná o smlouvu na dobu určitou nebo neurčitou.

Plánuje se zřízení energetického ombudsmana

Posílit ochranu slabší strany, tedy spotřebitele, by v budoucnu měla instituce energetického ombudsmana, která by měla být zřízena na základě směrnice Evropské unie. Energetický ombudsman působí už například ve Velké Británii nebo ve Francii (ano, také další evropské země řeší negativní dopady liberalizace energetického trhu na spotřebitele).

„V první etapě by měl pod sebe tento člověk stáhnout agendu ochrany spotřebitele v rámci ERÚ a po změně energetického zákona by se měl stát subjektem pro alternativní řešení spotřebitelských sporů. Jednalo by se zejména o spory mezi držitelem licence a zákazníkem o splnění povinností ze smluv, jejichž předmětem je dodávka elektrické energie, plynu nebo tepla,“ uvedl Jiří Chvojka, tiskový mluvčí ERÚ.

Konkrétně by se mělo jednat například o problematiku změny dodavatele energie, vztahy mezi novým a předchozím dodavatelem a zákazníkem, ombudsman by měl řešit i spory týkající se vyúčtování apod. „K tomu je však třeba legislativně určit jeho pravomoci a možnosti sankcionovat jednotlivé strany sporu. Tento krok děláme proto, abychom umožnili spotřebitelům, zejména těm malým, lépe se domoci svých spotřebitelských práv,“ dodal Chvojka.

Jak pracuje energetický ombudsman v zahraničí?

Již nějakou dobu funguje energetický ombudsman ve Velké Británii. Obrátit se na něho mohou domácnosti a další menší odběratelé. Tato služba je bezplatná a v obecné rovině spočívá v tom, že si energetický ombudsman vyslechne obě strany, pátrá po faktických informacích a na základě jejich zhodnocení navrhuje řešení sporu.

Na stránkách britského energetického ombudsmana najdeme doporučení, že spotřebitel by měl dodavatelskou společnost ohledně svého problému kontaktovat co nejdříve. Na ombudsmana by se měl odběratel obrátit až poté, co zkoušel se společností komunikovat běžnou cestou (např. podání reklamace).

Energetický ombudsman ve Velké Británii pomáhá při řešení sporů ohledně vyúčtování za elektřinu nebo plyn, řeší potíže při změně dodavatele, problémy, které mohou vzniknout spotřebitelům při podomním prodeji apod.

Abychom byli konkrétní, uveďme si jeden příklad, který v roce 2013 řešil energetický ombudsman ve Velké Británii. Spotřebitel měnil dodavatele energie, který nicméně provedl špatný odečet, takže vyúčtování bylo chybné. Energetický ombudsman vyhodnotil situaci tak, že chyba vznikla na straně dodavatele, který musel opravit fakturu a zároveň odběrateli umožnit přechod k jiné společnosti bez sankčních poplatků.

Příklady: Jak se bránit při nejčastějších problémech s dodavateli

  • Smlouva podepsaná při podomním prodeji – od této smlouvy můžete odstoupit do 30 dnů ode dne podpisu. Na základě novely občanského zákoníku, která začne platit od 1. ledna 2014, rozhoduje datum podání na poště, nikoli datum doručení. Odstoupení zasílejte vždy doporučeně.
  • Reklamace vyúčtování – pokud vám nesedí spotřeba na měřidle s tím, co je účtováno na faktuře, podejte reklamaci, a to nejlépe písemně. Dodavatel má na vyřízení reklamace 30 dnů.
  • Výpověď smlouvy – v případě smlouvy uzavřené na dobu neurčitou můžete podat výpověď kdykoli a po uplynutí výpovědní lhůty v délce 3 měsíce začnete odebírat energii od vámi zvoleného dodavatele. Pokud máte smlouvu na dobu určitou, může po vás dodavatel požadovat sankce. Ve zkrácené lhůtě je možné odejít, pouze pokud dodavatel zdraží nebo změní obchodní podmínky.

Autorkou článku je Jana Poncarová z portálu EnergetickaPoradna.cz.

Diskuze k článku

Spojte se s námi

Zákaznická podpora info@topsrovnani.cz

Novinky na Váš e-mail

Odesláním registrace k newsletteru souhlasím se zpracováním osobních údajů pro účely zasílání newsletteru