Desatero aneb na co si dát pozor při koupi ojetého vozu

Publikováno: 28.Září 2016

Přemýšlíte o tom, že si koupíte ojetý vůz? Uvědomte si, že zde existuje velké riziko, takříkajíc jde o zajíce v pytli. Ne každý prodejce je čestný a seznámí vás kompletně s celou historií vozu. Většinou se bude snažit všechno přikrášlit, aby vám vůz prodal. Vy se ale nesmíte nechat napálit. Na co si dát pozor?

  1. Na chytráky při prodeji

Vyhněte se pochybným bazarům s žádnou, nebo minimální historií. Není nezbytné obcházet jenom největší bazary, ale než se vydáte do bazaru, prověřte si trochu jeho historii, reference zákazníků. Podobně postupujte i v případě soukromníka. Klidně si ho zkuste vygooglovat, najděte si, zda má facebookový profil. Jeho prezentace vám hodně napoví o jeho serióznosti. Nevšímejte si spekulantů, kteří třeba odmítají sdělit VIN vozidla i další podrobnosti. Slušní prodejci s tím problém nemají a jednají otevřeně a férově.  

  1. Právní otázky spojené s prodejem

Ať už kupujete auto z bazaru, nebo ze soukromých rukou, vždy chtějte, aby kupní smlouva jednoznačně uváděla, že prodejce je jediným majitelem auta. Chtějte i potvrzení, že k vozu neexistují další závazky, případně dokonce dluhy. A kupujte tam, kde máte šanci vymoci si náhradu peněz, když se nějaký právní problém objeví. S jakými potížemi tohoto druhu se můžete setkat? Nevědomky koupíte kradený vůz. Zjistíte, že majitelem je ve skutečnosti leasingová společnost – bude chtít doplatit leasing nebo rovnou auto zabaví. Jde zastavený vůz sloužící k ručení – může dojít k jeho zabavení. Vůz je součástí majetku v exekuci – soud zažádá o jeho vydání. Vůz se součástí společného majetku rozvádějících se manželů – nelze ho prodat bez souhlasu obou.    

  1. Přetáčení tachometru

Zdůrazňuje vám prodejce, že auto má ujeto velmi málo kilometrů, ale neumí historii doložit? Nejspíše jde o přetáčení tachometru. Je lepší vůz s vyšším počtem najetých kilometrů, ale úplně jasnou historií. Nestanete se pak obětí podvodu s přetáčením a navíc si podle stavu tachometru můžete přesně naplánovat servisní úkony.

  1. Doklady k autu

Dostali jste jenom duplikát technického průkazu? Pozor! Může jít o trik, jak neuvádět předchozí majitele. Na kopii (úřední záznam na přední straně jasně říká, že jde o kopii), totiž zaznamenává pouze posledního majitele. Potřebujete velký technický průkaz, tam najdete vlastníka vozu. Ten musí po podpisu smlouvy do 10 dnů nahlásit na dopravním inspektorátu nového vlastníka – tedy vás. Chtějte také servisní knihu a prověřte si záznamy v ní. Klidně i kontaktujte servis, kde o auto pečovali, zeptejte se podrobně na jeho stav.

  1. Kontrolu VIN

Zkontrolujte si VIN nejenom na dokladech k autu, ale i v něm. Najdete ho ve voze za předním sklem, u motoru u tlumičů, u přepážky, která je mezi motorem a kabinou, na podlaze kufru vozu. Nemusíte prolézt všechno, ale alespoň dvě nebo tři místa si namátkově zkontrolujte.

  1. Vnější kontrolu

Pečlivě si auto prohlédněte z dálky i zblízka. Pokud se barva dílů liší, mohly být poškozeny a následně měněny po bouračce – pokud vám tento fakt prodejce zatajil, dejte od koupě ruce pryč. Zejména v případě poškození střechy – je důsledkem vážnější nehody spojené s obrácením na střechu. Klidně si změřte i tloušťku laku. Je-li různá, potvrzuje to fakt, že došlo k opravě a přelakování. Zkuste třeba i uchycení karosářských dílů ke kostře, třeba nárazníků, zda sedí správně. Dívejte se, není-li někde rez, nejsou-li poškozené šrouby, nenajdete-li stopy po broušení kytovacích hmot. To vše vám napoví o skutečném stavu vozidla, lhostejno, co prodejce napovídá.

  1. Analýza stavu uvnitř

I stav interiéru leccos odhalí. Například vám řekne, jak majitel o auto pečoval. Používání interiéru je také znakem počtu najetých kilometrů. Je interiér vozu opotřebovaný, ale přitom vůz vykazuje třeba jenom 60 000 najetých kilometrů? Pak nejspíš došlo k přetočení tachometru. Všímejte si stavu volantu, hlavice řadicí páky, pedálů. Podívejte se do prostoru u motoru a posuďte jeho stav, nahlédněte do kufru, zvedněte koberce, prohlédněte si rezervu. Prověřte si světla, airbagy. Nechte si auto i zvednout na zvedák a prozkoumejte podvozek.

  1. Stáří vozu

V prodejní ceně vozu hraje velkou roli jeho stáří. Někdy se dělají podvody s papírovým snižováním stáří vozu, aby ho bylo možné prodat dráž. Často se totiž uvádí až datum první registrace vozu. Proto si na jeho stáří dejte pozor. Poznáte ho podle kontroly dílů automobilu a při té příležitosti samozřejmě zjistíte i to, jestli nebylo bourané.

  1. Zkušební jízdu

Rozhodně trvejte na tom, že si chcete kupovaný vůz vyzkoušet v praxi. Podnikněte s ním zkušební jízdu. Všímejte si, jak startuje, jaký je běh motoru. Je plynulý bez podezřelých zvuků? Osahejte si řazení? Neškube, nevydává nějaké zvuky? Neklade spojka odpor? Ovládá se vozidlo lehce? Fungují brzdy dobře? To vše byste měli zjistit během zkušební jízdy.

  1. Nedejte na hezké řeči

Nenechte se nachytat na medové řeči nějakého prodejce, zvlášť pokud vozům příliš nerozumíte. Zkuste se v takovém případě porozhlédnout, zda neznáte nějakého odborníka, který autům rozumí a pomůže s výběrem a při prohlídce. Může to být příbuzný, známý, kolega z práce. Mnohdy stačí jeho přítomnost a jedna trefná otázka a podvodníčci, kteří chtějí prodat nějaké ležáky s podezřelou historií, rychle pochopí, že nemají šanci.

Diskuze k článku

Spojte se s námi

Zákaznická podpora info@topsrovnani.cz

Novinky na Váš e-mail

Odesláním registrace k newsletteru souhlasím se zpracováním osobních údajů pro účely zasílání newsletteru