Výživová poradkyně: Jak zdravě zhubnou 0,5 kg týdně

Publikováno: 4.Květen 2014

S nastupujícím létem řada z nás řeší nadbytečná kila. Rozhodneme se co nejrychleji zhubnout. Jakých nejčastějších chyb se při hubnutí dopouštíme?

Snad nejčastější a zároveň nejvíce kontraproduktivní chybou co největší snížení energetického příjmu, popř. držení různých hladovek. Je samozřejmé, že na základě negativní energetické bilance zhubneme, ale tento efekt je pouze krátkodobý. Trvá do té doby, než se vrátíme ke starým stravovacím návykům. Takto nejčastěji vznikají tzv. jojo-efekty.

Jaké jsou klíčové zásady, které bychom měli při hubnutí dodržovat?

Sedmdesát procent úspěchu v redukci váhy představuje pravidelnost ve stravování. Pokud si rozdělíme denní energetický příjem na 5 až 6 denních porcí v intervalech cca 3 hodiny, náš metabolismus bude dobře spalovat a vyhneme se ukládání tukových zásob. Další zásadou je negativní energetická bilance, tedy nižší energetický příjem než výdej, a to cca o 2 000 kJ/den. Takto za optimálních okolností zredukujeme 0,5 kg týdně, tedy cca 2 kg měsíčně. U extrémně obézních jedinců můžeme příjem snížit až o 4 000 kJ/den. A třetí velmi podstatnou zásadou je správný troj-poměr živin, tedy nastavení optimálního příjmu bílkovin, tuků a sacharidů ve stravě.

Na trhu je v současné době nepřeberné množství potravin. Jakým z nich se při hubnutí rozhodně vyhnout? Jaké naopak do jídelníčku zařadit?

Já tvrdím, že nejsou dobré ani špatné potraviny, jen je důležité jejich množství a četnost v jídelníčku. Takové ty rádoby doporučení typu zásaditá strava, nekombinovat vzájemně určité potraviny apod. neuznávám. Řídím se selským rozumem a stravováním našich babiček. Jedly všechno, ale střídmě, s omezením tuků a sladkostí. Na stole ale nechyběl celozrnný chléb, luštěniny, brambory, mléčné výrobky, vejce, občas maso, spousta zeleniny a ovoce. V jídelníčku bychom se tedy měli vyhýbat živočišným tukům, jednoduchým cukrům, průmyslově zpracovaným potravinám a z výše uvedených potravin vařit nutričně hodnotné pokrmy.

Každý z nás je individuální – existují přesto nějaké osvědčené tipy, které nám pomohou snížit váhu?

Znovu bych zdůraznila, že důležitá je pravidelnost, správný energetický příjem a vyvážená strava. Podstatná je samozřejmě také pohybová aktivita. Pokud se rozhodneme spalovat tuky, tepová frekvence při sportu by měla být spíše nižší, a to cca 60 procent z maximální tepové frekvence, pokud chceme budovat kondičku, potom vyšší.

Můžete uvést příklad dietního jídelníčku, který byste našim čtenářům při hubnutí doporučila?

  • Snídaně: Sladký kuskus s ovocem a slunečnicovými semínky
  • Přesnídávka: Cottage s ovocem
  • Oběd: Celozrnné těstoviny s brokolicí a kuřecím masem na kari
  • Svačina: Žitný chléb s krůtí šunkou a zeleninou
  • Večeře: Řecký salát s uzeným tofu a celozrnným chlebem

Ing. Lucie Marečková – nutriční specialistka

Narodila se v roce 1970. Vystudovala obor Management hotelnictví a lázeňství na VŠH v Praze. Absolvovala kurz behaviorální psychoterapie STOB a kurz poradce pro výživu NUTRIS. Zásadně pracuje bez doplňků stravy. Vyznává heslo „Projíme se ke štíhlosti“. Více informací o výživě najdete na jejích webových stránkách www.nutriella.cz.

Diskuze k článku

Spojte se s námi

Zákaznická podpora info@topsrovnani.cz

Novinky na Váš e-mail

Odesláním registrace k newsletteru souhlasím se zpracováním osobních údajů pro účely zasílání newsletteru