Jsem na dovolené u moře a moje cestovní kancelář vyhlásila bankrot. Jak se zachovat?

Publikováno: 20.Duben 2017

Užíváte si zahraniční dovolené u moře, když v tom k vám dorazí nepříjemná zpráva. Vaše cestovní kancelář zkrachovala! A vy jste nic netušili ani v době svého odletu nebo odjezdu. Co teď? Hlavou se vám možná začnou honit ty nejhorší scénáře. Co když tady budu muset zůstat? Kde na to vezmu peníze? A jak se dostanu zpátky domů? Především zachovejte klid.

Nevyvolávejte paniku

Samozřejmě byste se měli předem informovat na finanční kondici cestovní kanceláře, se kterou jste vyrazili do zahraničí. Zjistit si, zda je schopna splácet své závazky, nebo ne. Nepříjemnosti by vám měly signalizovat zprávy o finančních problémech. I tak se ale může stát, že se cestovní kancelář snaží problémy do poslední chvíle vše úspěšně utajit, nebo její majitelé věří, že se dokážou z obtížné situace vlastními silami dostat. Situace, kdy cestovní kancelář vyhlásí bankrot a vy zrovna budete ležet na pláži u moře v průběhu zájezdu, je proto reálná. V takovou chvíli byste hlavně neměli panikařit.

Někdy zajistí zpáteční cestu

Záleží na serióznosti cestovní kanceláře. Některá se i v takové situaci snaží pro své klienty v zahraničí zajistit zpáteční leteckou či autobusovou přepravu na své náklady tak, aby se jich jejich bankrot nijak nedotkl. Některé CK ale v takovou chvíli dávají ruce pryč. Ovšem ani v takový okamžik není třeba propadat hysterickým záchvatům. O krachu cestovní kanceláře se totiž ihned dozví pojišťovna, u které je cestovní kancelář pojištěna proti úpadku. Předpokládáme samozřejmě, že jste si ještě před sjednáním smlouvy o zájezdu ověřili, že je vaše CK opravdu pojištěna a má dostatečně vysoký limit pojištění. Jet s někým, kdo není pojištěný, je hazard.

Pojišťovna se postará o klienty v zahraničí

Pokud už není zkrachovalá cestovní kancelář schopná zajistit návrat svých klientů ze zájezdu do vlasti, přebírá tuto zodpovědnost pojišťovna, u níž je CK pojištěna. V případě krachu CK a její neschopnosti postarat se o své klienty mimo republiku totiž pojišťovna nese především odpovědnost za turisty, kteří jsou aktuálně v době krachu cestovní kanceláře v zahraničí na zájezdu. Ty musí dopravit v pořádku domů. Má-li CK nízký sjednaný limit pojistného plnění, může se snadno stát, že se vyčerpá už právě na náklady návratu turistů na zájezdu. Pak se může pojišťovna bránit, že nemá na vyplacení klientů, kteří ještě neodjeli – ale to už je jiná kapitola.

Zavolejte asistenční službu

Pro vás ale bude krach CK v době vaší dovolené pravděpodobně znamenat konec pobytu a návrat zpět. Vše záleží na tom, zda CK zaplatila poskytovateli služby, které máte ve smlouvě domluvené nebo nikoli. Pokud jsou zaplacené a bude zajištěna doprava domů, můžete zůstat do konce pobytu. Jestliže ale nejsou zaplaceny, pobyt nedokončíte a čeká vás dřívější návrat domů. V každém případě platí, že se musíte obrátit na asistenční službu pojišťovny, které byla cestovní kancelář pojištěna proti úpadku. Nejlepší je obrátit se na ni jako celá skupina zájezdu. Budete mít lepší vyjednávací pozici. Asistenční služba pojišťovny se o vás postará, abyste někde nezůstali bez ubytování, jídla a dopravy. Zajistí náhradní ubytování a stravu a návrat zpět do vlasti.

Můžete se domáhat odškodnění

Jestliže vás postihne nečekaný dřívější návrat kvůli krachu CK, můžete se po návratu domů u pojišťovny dovolávat odškodnění za neuskutečněnou část zájezdu. Na to máte plné právo. Ovšem musíte tak učinit co nejdříve po příjezdu. Nejzazším termínem je půl roku po uskutečnění zájezdu. Je také nezbytné doložit všechny potřebné doklady, které se zájezdem souvisí (smlouva s CK, příjmový doklad o zaplacení zájezdu atd).

 

Diskuze k článku

Spojte se s námi

Zákaznická podpora info@topsrovnani.cz

Novinky na Váš e-mail

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace