Co je veterán a jak pro něj uzavřít povinné ručení

Publikováno: 20.Květen 2014

I s vozem, který patří do starého železa, je možné najet ještě dostatek kilometrů a užít si s ním poetické výlety. Nicméně pokud se se svým veteránem chystáte vyrazit na silnice, budete muset splnit stejné podmínky pro pohyb na ní jako ostatní řidiči, a tedy si zřídit povinné ručení. Dobrá zpráva je, že pro vozy s historickou hodnotou je výše pojistného přibližně desetkrát nižší. Na druhou stranu si pojišťovny v takových případech diktují splnění několika dalších podmínek a formalit.

Co je veterán?

Aby bylo na váš vůz nahlíženo jako na historicky cenný, musí odpovídat několika parametrům. V první řadě je nutné, aby jeho stáří překročilo hranici 25 let. Následně byste si měli najít některý z klubů veteránů, kde by vaše vozidlo získalo atestaci a stalo se jeho právoplatným členem. Když se tak stane, přichází na řadu placené testování na krajské testační stanici u komisařů s mezinárodními certifikáty FIA nebo FIVA, kteří prověří provozuschopnost a bezpečnost automobilu.

Po úspěšném absolvování výše zmíněných kroků můžete vůz konečně nechat zařadit do evidence na úřadu samosprávy, kde pro něj obdržíte speciální registrační značku začínající písmenem V. Úspěšnost celého procesu je podmíněna tím, aby byl automobil v takovém stavu, v jakém byl vyroben, s co nejvěrnější výbavou a příslušenstvím. Současně nesmí být používán pro každodenní běžný provoz, či k podnikatelským účelům.

Zřízení a podmínky

Je-li vozidlu uznán status veterána, můžete vyrazit do pojišťovny a zařídit mu pojištění z odpovědnosti. Aby se tak mohlo stát, budete muset předložit historický průkaz automobilu a prokázat se veteránskou SPZ. Pokud je vaše vozidlo zaregistrováno v některém z klubů a pyšní se historickým průkazem, nicméně u něj nedošlo k úřednímu zaevidování a získání registrační značky, můžete si sjednat pojištění i tak, pravděpodobně však budete platit o pár procent vyšší pojistné.

Jak bylo zmíněno v úvodu, průměrná výše pravidelných poplatků za povinné ručení veteránů se pohybuje kolem desetiny částky u běžně užívaného vozu. Může za to především opatrnost a bezpečný pohyb řidičů historických vozů na silnici, potažmo i malý počet pojistných událostí, které musí pojišťovny u těchto klientů řešit. V druhé řadě ho cenově zvýhodňuje i skutečnost, že se s veterány vyráží na cesty jen sezónně a celkově velmi málo.

Přestože se jedná o produkt, který se již v tuzemské nabídce pojištění zabydlel, ne u každé pojišťovny je možné si ho sjednat. Dlouhodobě jej poskytují ČSOB a UNIQUA, uzavřít se dá i online prostřednictvím některých pojišťovacích portálů. Zájemcům je k dispozici i havarijní pojištění pro veterány, které si ale kvůli vysokému pojistnému mnoho příznivců nezískává.

Triky podvodníků

Vidina udělat ze svého vozu veterána a platit tak minimální povinné ručení láká nejednoho podvodníka k tomu, aby za něj vydával svůj starý automobil. Jenže ne každý, který překročil minimální stáří pro možný zisk historického průkazu, na to má právo. Jak udávají podmínky pro úspěšné absolvování celého procesu, vozidlo musí být ve výborném technickém a především estetickém stavu. Posuzován je jeho exteriér i interiér, přičemž hlavním kritériem je zachování dobového rázu. Náklady za lak, čalounění a údržbu dalšího příslušenství se nezřídka pohybují v řádech statisíců.

Není proto divu, že jsou poctiví majitelé veteránů na takové triky přinejmenším vysazení. Zbraní proti lidem, kteří je zkoušejí, je sama komunita majitelů historických automobilů, jejíž členové na ty, kdo se pokoušejí přiživit na drahém koníčku, rádi upozorní.

Diskuze k článku

Spojte se s námi

Zákaznická podpora info@topsrovnani.cz

Novinky na Váš e-mail

Odesláním registrace k newsletteru souhlasím se zpracováním osobních údajů pro účely zasílání newsletteru