Chytrá auta ve spojení s mobily. Co všechno nám mohou prozradit?

Publikováno: 17.Duben 2016

Chytré telefony už si k nám našly cestu a v mnoha různých věcech nám usnadňují život. Od chytrých telefonů je ale jenom krůček k dalším aplikacím, kde je možné jejich schopnosti využít. Obrovským polem netušených možností jsou chytrá auta. Propojení aut a mobilních zařízení ulehčí řidičům jejich úkoly spojené s provozem vozidla. Jak?

Auto připomene pravidelnou údržbu

Jednoduše. Pokud se na řídící jednotku auta připojí diagnostický přístroj a pomocí aplikace bude komunikovat s vaším chytrým telefonem, budete moci svoje auto ovládat na dálku a ono vám bude hlásit všechno, co potřebuje. Třeba vám připomene, že už jste dlouho neměnili olej nebo je nejvyšší čas vyrazit do servisu na pravidelnou údržbu. Ale jakým způsobem si ze svého vozu vytvoříte chytrý automobil?

Stačí pouze malá krabička

Zvládne to každý, ale pod jednou podmínkou. Vůz musí být On-board-diagnostics (OBD) konektorem. Mají mít vozy vyráběné od roku 2001, tedy ty staré i patnáct let. Zmiňovaný konektor se většinou nachází pod volantem případně někde v jeho blízkosti. Právě do něj se zasune zařízení v podobě malé krabičky s vloženou SIM kartou. Sem putují veškerá data o vozidle. Řidič se k ni dostane pomocí aplikací pracujících pod operačními systémy Android a iOS.

mobilní telefon bezkontaktni platby NFC banky 2

 

Výhody budované pro řidiče

Co všechno aplikace zvládnou? Na základě shromážděných dat například mohou připomenout blížící se konec STK, termín servisní údržby, registrují stav kapalin. Ovšem ohlásí i poruchu vozidla, mohou sledovat knihu jízd, navigovat, najít neplacené parkoviště, zajistit zabezpečení. Na aplikace se nyní začínají intenzivně zaměřovat telefonní operátoři, ale i samotní výrobci aut. Z propojení snah obou těchto skupin budou těžit především řidiči, kteří nebudou muset hlídat různé věci týkající se jejich vozu. Chytrý telefon ve spolupráci s chytrou krabičkou ve voze bude vše sledovat místo nich.

Mobil místo klíčků

Různé první vlaštovky se v této oblasti už objevují. Škoda například nabízí aplikace SmartGate, kde uživatel automobilu přes telefon s operačními systémy iOS či Android sledovat různé informace o svém voze. Například napětí baterie, spotřeba paliva, rychlost, výstražná světla na přístrojové desce, ukazatel převodovky, automatickou převodovku, kilometry pro další výměnu oleje atd. Ovšem je možné pouze sledování, nikoli změna těchto parametrů. Je ale celá řada dalších možností. Například automobilka Volvo by ráda mnohem aktivnější prvek, kde nebudete jenom v mobilu sledovat informace, ale i ovlivňovat váš vůz. Ráda by během příštího roku přesunula funkci klíče od auta do aplikace mobilního telefonu. Pokud se vše podaří, mohu se majitelé Volva těšit na to, že z mobilu odemknou a nastartují svůj vůz.

Vůz na bude práskat i policii

Konečně může dojít i ke kuriózní situaci, která se stala na konci loňského roku v Americe. Řidička ujela od nehody. Jenomže její auto s chytrým bezpečnostním systémem následně samo poslalo informace. Chytré auto totiž dokáže i zavolat svým majitelům pomoc v nesnázích. Jednalo se o vozidlo Ford Focus vybavené bezpečnostním systémem SYNC, které zavolalo na číslo 911, nouzové volání v Americe. Umožní, aby policie mluvila přímo s lidmi v autě. Těm tak může pomoci, když jsou zablokovaní a nemohou ven nebo zranění. Policie také dostane GPS údaje o poloze vozu. Ford si vyložil jako krizovou situaci kolizi, kdy vystřelil i airbag. Američanka chtěla nehodu zatajit, ale nepovedlo se jí to. Chytré auto policii vše prozradilo. V budoucnosti by taková černá skříňka, která vyhodnotí kolizi, zavolá polici a zaznamená průběh nehody, měla být v autech jezdících po EU od roku 2018.

Autonomní automobily: Hudba budoucnosti

Další etapou vývoje, která následuje po komunikaci mezi automobilem a chytrým telefonem, jsou potom už autonomní automobily. Ty by se mohly v běžném provozu bez potíží pohybovat i bez řidiče. Ovšem je nutné, aby hardware byl umožňoval tak vysoký výpočetní výkon, že se automobil dokáže na základě dat získaných ze svých senzorů a kamer sám rozhodnout o dalších krocích. Důležitá je i chybovost softwaru. Protože zatímco u PC to přinese určité omezené škody, v reálném provozu na silnici mohou být daleko větší. Vůz, který dokáže bez řidiče dopravit někam sám sebe, může být v budoucnosti reálný. Například se dá využít třeba tak, že řidič z něj vystoupí před budovou a do garáží již vůz dojede sám a zaparkuje. Řidič si ho pak bude moci zase podle potřeby zavolat. Automobil se v garážích nastartuje, rozjede a dorazí opět před budovu, kde vyzvedne řidiče.

Internet věcí, tedy i aut, může být prostorem k trestné činnosti

Hodně se nyní diskutuje o takzvaném internetu věcí, kdy budou různé věci mezi sebou propojeny a komunikovat. Náš vůz proto bude moci zaregistrovat protijedoucí vůz, i když ještě bude za horizontem kopce, ke kterému se právě blížíme. Potenciálně by se tím dalo třeba snížit riziko srážky, ale to vše je otázkou. Internet věcí také může být prostorem pro různou trestnou činnost. Uvidíme tedy, jestli se autonomní vozy prosadí. Zatím ale vše zřejmě nepůjde tak rychle.

Diskuze k článku

Spojte se s námi

Zákaznická podpora info@topsrovnani.cz

Novinky na Váš e-mail

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace