Centropol versus Bohemia Energy: Neférový boj o klienty

Publikováno: 17.Leden 2014

Ten příběh má vždy stejný začátek. Na zvonek domácnosti, která odebírá elektřinu od Centropolu, zvoní podomní prodejce. Někdy se ani neobtěžuje, aby se představil jako zástupce konkurenčního dodavatele, společnosti Bohemia Energy nebo Comfort Energy. Jak už to při podomním prodeji bývá, jde nabídnout slevu. A pod tu se musí zákazník přece podepsat. Jenže ouha. Ona to není sleva, ale smlouva na dodávky elektřiny.

Paragrafy a obchodní podmínky v hlavní roli

A příběh pokračuje. Vlastně se nic moc neděje. Smlouva u Centropolu je na dobu určitou. Společnost tedy zákazníka „nepustí“ ke konkurenčnímu dodavateli, protože by mu jinak hrozili sankce. Odběratel pouští z hlavy to, že někomu „něco“ podepsal. Rok či dva se nic neděje. Je předvánoční doba a všichni mají plnou hlavu starostí s nákupem dárků. Najednou se mezi vánočními pohledy objeví nepříjemně vyhlížející obálky. Jedna od Centropolu, druhá od Bohemia Energy.

  • Bohemia Energy vítá zákazníka, kterého konečně může převést.
  • Centropol zákazníka varuje, že přechod ke konkurenci není možný a hrozí sankcemi. Přikládá formulář, který stačí podepsat a přechod k jinému dodavateli bude zastaven.
  • K sankcím sahá i Bohemia Energy – pokud se zákazník bude přechodu bránit, může mu napařit pokutu.

Situace je opravdu hodně složitá a nepřehledná. Zákazníci měli před vánočními svátky v podstatě dvě možnosti. Buď přechod k Bohemia Energy realizovat, nebo podepsat Centropolu přiložený formulář a zůstat u něho.

  • Bohemia Energy využila ustanovení v obchodních podmínkách společnosti Centropol, které říká, že v případě, kdy se změní ceny elektřiny, může zákazník odejít. Proto začala poté, co se změnily ceny elektřiny koncem roku, převádět zákazníky, kteří stále měli podepsanou smlouvu (tj. nevypověděli ji). „K této změně dodavatele dochází na základě změny ceny za dodávku energií dodavatele Centropol. Důsledkem toho je, že zákazníci, kteří již v minulosti podepsali smlouvu o přechodu k Bohemia Energy, mohou nyní odstoupit jednostranně, okamžitě a bezplatně ukončit smlouvu pro dodávky energií se společností Centropol,“ uvedla k situaci Alžběta Šťastná, tisková mluvčí Bohemia Energy.
  • Centropol zákazníky obeslal s výše zmíněným formulářem, který mu dával pravomoc využít ustanovení v energetickém zákoně. To říká, že je možné od smlouvy odstoupit ještě 5 dnů před zahájením dodávky.

Jede se dál

Když se odběratel rozhodl zůstat u Centropolu a poslal společnosti formulář, který umožňoval proces změny dodavatele zastavit, klidu se nedočkal. Čekaly ho telefonáty ze strany Bohemia Energy. „Volal mi záznamník několikrát denně s tím, že mi hrozí černý odběr, demontáž měřidla a pokuty,“ obrátila se na poradnu vyděšená paní Hana K.

V bezplatných právních poradnách drnčely telefony a plné ruce práce měl i Energetický regulační úřad (ERÚ). Na energetickém trhu se jedná v podstatě o precedens a na základě této zkušenosti bude nutné postavit pravidla, aby už k podobné situaci nedocházelo.

„Jedná se o komplikovanou situaci, která se dotýká velkého množství zákazníků a kterou není možno vyřešit ze dne na den. V tuto chvíli můžeme pouze ujistit odběratele, že se nemusejí obávat odpojení od dodávek elektrické energie a že jim v tuto chvíli nehrozí žádné sankce. Z důvodu velkého množství podnětů v daných případech se vyjádříme v průběhu týdne formou tiskové zprávy,“ sdělil magazínu TopSrovnani.cz tiskový mluvčí ERÚ Jiří Chvojka.

Platit za elektřinu dvakrát?

Ať už jste situaci řešili, posílali jste podepsaný formulář Centropolu, nebo jste se nechali převést k Bohemia Energy, mohlo se vám stát, že se SIPO strhlo dvakrát – tedy zálohy na elektřinu jste zaplatili oběma společnostem. Co v této situaci dělat?

  • Zjistěte si, u které společnosti aktuálně odebíráte elektřinu.
  • Nechte si od ní potvrdit, že jste jejich zákazníkem.
  • Této společnosti následně plaťte zálohy za elektřinu.

Zákaznické linky jsou v této době ale stále obsazené. Informaci, u koho elektřinu aktuálně odebíráte, vám může pomoci zjistit také ERÚ. I ten bude však v současné době podobnými žádostmi zavalen. Klíčové je, že sankce ani odpojení od elektřiny by postiženým zákazníkům hrozit nemělo. ERÚ komunikuje totiž s distributory elektřiny, kteří dodávky zajišťují. V krajním případě by odběratel dostal tzv. dodavatele poslední instance (což je v podstatě váš distributor).

Co na to Centropol a Bohemia Energy?

Obě společnosti nastalou situaci popisují spíše jako „marketingový boj“. „Bohemia Energy respektuje právo společnosti Centropol učinit marketinkové kroky k udržení svých zákazníků, kteří již podepsali smlouvy o přechodu k Bohemia Energy. Tyto marketingové aktivity by však neměly být v rozporu se zákonem a neměly by vykazovat agresivní obchodní praktiky. Tento stav Bohemia Energy v současné době vyhodnocuje. A nelze vyloučit, že z toho vyvodí v nejbližší době právní důsledky. Zmíněné marketingové aktivity mohou u některých zákazníků vyvolat zmatek,“ dodala Alžběta Šťastná z Bohemia Energy s tím, že obě společnosti jsou připraveny možné komplikace vždy řešit ve prospěch zákazníků.

Společnost Centropol se k výše popsané situaci zatím nevyjádřila. Poslala jen obecnou tiskovou zprávu, ve které uvádí, že zákazníkům chce nabídnout „vždy výhodnější ceny a komplexní služby“.

A co říci závěrem? Rozhodně nám nepřísluší hodnotit, zda jsou „marketingové kroky“, které obě společnosti použily k udržení klientů, na hraně zákona a etického chování, nebo už za touto pomyslnou hranou. O tom, ať si udělá každý obrázek sám. Možná jen jedno doporučení pro příště: milí dodavatelé, zákazníci nejsou hloupí. Pokud byte jim lépe vysvětlili, jak se situace má, o co se vaše kroky opírají (změna cen, ustanovení v energetickém zákonu apod.), mohli by se svobodně rozhodnout, koho z vás za dodavatele chtějí. A určitě by takový postup byl efektivnější než zastrašování a neférové hrozby sankcemi.

Autorkou článku je Jana Poncarová z portálu EnergetickaPoradna.cz.

Diskuze k článku

  • David Legersky

    Já mám dojem, že společnosti bojovali dříve, dnes jsou karty rozdané a je to zbytečné. U Bohemky jsme
    čtyři roky a prozatím jsem s firmou neměli problém a z toho jak je vidím
    v médiích, tak se jim asi daří, hlavně ať drží ceny.

Spojte se s námi

Zákaznická podpora info@topsrovnani.cz

Novinky na Váš e-mail

Odesláním registrace k newsletteru souhlasím se zpracováním osobních údajů pro účely zasílání newsletteru